2011. október 12., szerda

Almás - és meggyes hájas rétes

Ez az egyik legfinomabb rétes amit ismerek. Sok rétest ettem már, Egerben isteni a húzott rétes, a Vár közelében lehet kapni, amikor nászúton voltunk oda háromszor is betértünk. Aztán ott van a Sári-i rétes amit szintén húzott rétes az is isteni finom. Ezt a típust még nem próbáltam sütni itthon de ez is benne van a megvalósítandók listáján.
Talán azért, mert ez a tészta mindig van a hűtőmben, csak előveszem, és hamarosan már ott is illatozik a rétes az asztalon.
Édesen és sósan is készítem, ha sósan akkora kedvenc töltelékem, a cukkinis - kolbászos majd azt is közzé teszem nektek.
Szóval a tészta, ezt most már 2 éve együtt készítjük a Mamámmal, mert hát rendesen meg kell tanulnom, előtte egyedül készítette én meg potyáztam. A tésztakészítés úgy zajlik, hogy disznót vágunk, eltesszük szépen a hájat és mikor újra van egy kis erőnk, a tor után pár nap múlva, nekiállunk elkészítjük a tésztát be a fagyóba, és ha valaki váratlanul érkezik, előkapom, ha nincs más ötletem és lesz belőle, rétes, hájas lekváros vagy diós, mákos kifli. Az mindig a kedvemtől függ.
A következő adagból, 2 tészta lesz, az azt jelenti, hogy darabonként 9 rúd rétes vagyis 18 rúd.



Almás - és meggyes hájas rétes:

 Tészta:

1 kg liszt
4 egész tojás
4 ek ecet
fél liter langyos víz
 2 kk só

Ezeket tésztává gyúrom és kettévágom.

Háj előkészítése:
80 dkg háj
1 egész margarin, puha (Mama szerint Liga a legjobb ehhez, mi ezzel csináljuk)
fél kg liszt
Nagyon jól összedolgozzuk a hájat a margarinnal majd a liszttel. Fontos, a kidolgozás!!!!!!!!
Ezt 2 (1-1) felé vagy 6 (3-3) felé veszem, le is írom miért.

Két féle képen készíthető a tészta, igazából mindegy ,mart mindenképpen jó.

Klasszikusan: A hájat 6 felé veszem, a két felé vett tésztához adott hogy darabonként 3-3 adag hájjal kenem meg.
Vagyis fogok egy adag tésztát, kinyújtom, rákenem a hájat, összehajtom a tésztát, úgy hogy előbb az alsót és a felsőt terítem rá, majd jobbról balról és így létrejön a kockám. Pihentetem 30 percet és ekkor ismét kinyújtom, megkenem, összehajtom, pihentetem, ....
Ezt a műveletsort ismétlem 3 szor, majd hagyom kicsit pihenni a tésztát. Felhasználom rögtön, vagy mehet a fagyóba. A másik adag tésztával és hájjal is megcsinálom ugyanezt.
Másik módszer: Mikor a hájat 2 felé veszem. 1-1 tésztánként. A tésztát kinyújtom belekenem az összes hájat, összehajtom, pihentetem, kinyújtom de már nem kenem meg, hanem újra összehajtom, pihentetem....
Szintén 3 szor ismétlem a műveletet. A Mama szerint mindegy én nem láttam különbséget a végeredményben. Na ezért tanultam én ezt 2 évig hogy mind a két módszert tudjam.
Töltelék:

Meggyes:

2-3 üveg kimagozott meggy befőtt
cukor
fahéj
búzadara
A meggyet jól lecsöpögtetem. A tésztát kinyújtom téglalapra, a közepére csíkban búzadarát szórok, rá a meggy ezt megszórom fahéjjal és cukorral, majd ismét némi búzadarával. A két végét behajtom majd az oldalait is felhajtom és szép hosszúkás rúdnak igazítom. 3 db rúd fér el egy tepsin általában. 180-200 fokon sütöm amíg szép barna nem lesz a teteje.

Almás:

1-1,5 kg alma
cukor
fahéj
búzadara

Az almát megpucolom, lereszelem, majd a levét kinyomkodom, de ne legyen túl száraz mert úgy nem finom. A búzadarát azért teszem bele, hogy felszívja a felesleges nedvességet, így pont jó lesz. De vigyázzunk vele ne legyen nagyon darás mert nem azt akarunk ugye enni hanem almás rétest :) A meggyeshez hasonlóan készítem és sütöm.


A rudak, a képen az egyik rúdból kifolyt a meggyszósz és meglocsoltam kicsit a rudat, nagyon fincsi volt így is :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése